Airco onderhoudsservice R134A en 1234YF systeem

Waarom heeft een airco onderhoud nodig?

In tegenstelling tot wat veel autofabrikanten zeggen, heeft een airconditioning wel degelijk onderhoud nodig. Jaarlijks verliest het airco systeem tot circa 10 % van het koudemiddel op natuurlijke wijze, door diffusie van slangen en verbindingselementen.

Daardoor wordt het koelvermogen al na twee jaar merkbaar minder. Bovendien dient het koudemiddel dat door de airconditioning circuleert, als transportmedium voor de eveneens in het systeem aanwezige olie. Deze olie heeft de airconditioningcompressor nodig voor de smering. Wanneer het systeem te weinig koudemiddel bevat, bestaat het gevaar dat de compressor onvoldoende wordt gesmeerd. Dit kan ertoe leiden dat de compressor geheel uitvalt. Dit kan worden voorkomen door de airconditioninginstallatie 2 jaarlijks te laten controleren.

Ik gebruik alleen de airco in de zomer… FOUT

Doordat de buitentemperatuur niet of nauwelijks van invloed is op het effect van de droge airco lucht, biedt het gebruik van de airco in combinatie met het verwarmingssysteem in de winter hetzelfde comfort als in de zomer. Dit omdat een airco niet alleen voor koude lucht zorgt maar ook voor droge lucht. Dus een ideaal klimaat in de auto, het hele jaar door.
Ons advies is om 2 jaarlijks de airco onderhoudsbeurt uit te voeren inclusief een interieur luchtbehandeling. Vanuit de buitenlucht komen er bacteriën en schimmels op de vochtige verdamper van de airconditioning. Deze vochtige verdamper is een ideale voedingsbodem waar bacteriën en schimmels verder kunnen groeien. Deze microbiologische vervuiling geeft een muffe lucht af en zorgt tevens voor allergische reacties en irritaties aan luchtwegen, slijmvliezen, ogen en huid. Alle reden dus om het airconditioninsgsysteem 2 jaarlijks te behandelen met een van de hoogwaardige Rapid Specialty Airco Restore Treatment. De producten die we aanbieden zijn gebaseerd op een nieuwe formule met natuurlijke componenten, wat de gezondheid van de chauffeur en inzittenden ten goede komt.

Welke koudemiddel R134A of R1234YF

Door de toenemende druk om het broeikaseffect aan te pakken, heeft de Europese Unie het gebruik van R134A als koudemiddel voor airconditioning van nieuwe auto’s vanaf het modeljaar 2017 verboden in de EU-landen. R1234YF is een alternatief koudemiddel dat nu wordt toegepast in vele nieuwe auto’s als vervanger van R134A.

Wegens de brandbaarheid van R1234YF mag dit koudemiddel niet gebruikt worden in een elektrische aircocompressor, zoals deze bijvoorbeeld in hybrides zijn gemonteerd. Bij deze voertuigen zal meestal voor een CO2-vulling gekozen worden.

Airco onderhoudsbeurt:

R134A € 90,25
R1234YF € 169,00

Interieur Luchtbehandeling:

Citrus of Seabreeze geur € 25,00